Snak

Mere indhold efter annoncen
Intet problem. Speciel price for you :-)

Et par billeder fra turen for dem som gider kigge på den slags:

Moden barbaresco på Locanda del Antico restauranten i Barolo:
http://i32.tinypic.com/9iv5us.jpg
Smagte eventyrligt!

Min kæreste på toppen af Bussia vinmarken:
http://i26.tinypic.com/2mmitds.jpg

Kælderen hos Parxet:
http://i31.tinypic.com/4uurgz.jpg

Kælderen hos Caus, hugget ind i klipperne:
http://i28.tinypic.com/34r95x5.jpg

Vinmarker i Priorat, svært sted at lave vin:
http://i32.tinypic.com/vxc9ag.jpg

Grillede sardiner i San Sebastian, GUDESPISE! Blev serveret med lidt brød og en flasker Cidre:
http://i25.tinypic.com/b7jdyx.jpg

2010 årgangen i Pfalz. Bemærk hvor mange druer der IKKE er blevet til noget pga. kulde. Årgang med lavt udbytte, men kvaliteten bliver tårnhøj hvis man er til kølig frugt og sprød syre:
http://i26.tinypic.com/b6q5ub.jpg



moderator
Er fruen ligeså entusiastisk på det her felt som du er, Seif, eller er det ligesom nå vi andre (dødelige) slæber kæresten med til en fodboldkamp?
https://kortlink.dk/sudv
http://www.youtube.com/watch?v=7gasxpPiews
Ja, det er den.
Kæresten er ikke nær så passioneret, men denne tur har givet hende en langt større forståelse og indsigt i hvorfor vin er så forskelligt. Og hvorfor jeg engang imellem bruger nogle voldsomme beløb på det.

Nu var turen jo 3 uger, vi havde f.eks. 4 dage i St. Tropez uden besøg på vingårde. Så hun havde lidt pauser...

Fantastisk at spise på restauranter i Spanien, vinen er sindsy billig. Drak f.eks. Artadi Grandes Anades 2001 til 159 euro på en restaurant i Logrono. En vin der ellers er umulig at finde.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
moderator
Det lyder til at turen var en fin investering så:)

Jeg ser selv frem til at jeg får bedre råd til at træne smagsløgene, men det varer nok i hvert fald over et halvt år før det sker.




Anyway, et lille spørgsmål (måske simpelt/dumt), som du måske kan svare på, og noget jeg har tænkt lidt over:

Er der nogle generelle retningslinjer (ift. år, drue, distrikt osv.) for, hvornår en vin skal drikkes ASAP eller hvornår det skal gemmes nogle år? Det kunne jo være lækkert, hvis man kunne finde en ok billig vin (<70-80 kr./flasken), gemme den noget tid for senere have en god vin.

Til efteråret flytter kæresten og jeg sammen, og hun skal lige overbevises om at vi skal have plads til en masse flasker.
https://kortlink.dk/sudv
Nej, man kan ikke opsætte regler for den slags.

Man kan selvfølgelig købe et par gode bøger, de kan give en gode råd hvad angår lagring osv.

Vine under 100 kr skal i 99,9 % af tilfældende bare drikkes helt unge. Meget meget få vine bliver bedre af at ligge et antal år under sengen.

Min personlige kælder har efter denne tur rundet de 700 flasker, virkelig åndsvagt at have så meget vin liggende, men der er bare så meget godt man gerne vil smage og så har jeg en svaghed for altid at købe hele kasser.
Hvis du køber hele kasser, kan du da sætte nogle af flaskerne til salg. Herinde f.eks. Hvis der er nogen du - som med Coleraine - kan anbefale og gerne vil af med, så skal du bare sige til.
Jeg har førhen haft solgt lidt ud, men har efterhånden fået ryddet lidt op i de første års fejlkøb. Havde f.eks. alt for meget Spansk og Australsk vin i starten.

Champagne og tysk riesling er suverænt det jeg køber mest af til kælderen nu.
"Havde f.eks. alt for meget Spansk og Australsk vin i starten."

Pas nu på at chefen ikke læser med :-)

Ellers velkommen hjem! En meget misundelsesværdig tur, I har været på. Og gode fotos! Din kollega i det nordjyske, Thomas Dam, giver den i øvrigt ses som vinekspert i en række regionalprogrammer (foreløbig 1-4) med fokus på grillmad:
http://tv2nord.dk/defaul…PageID=1307
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Annonce