Snak

Mere indhold efter annoncen
"Pichler deltager med deres mindste vin på Federspiel niveau og slår f.eks. Pragers smaragd Achleiten :-)"

Det siger selvfølgelig noget om Pichler, men også at bigger ikke altid er better. Mange Federspiel-vine slår Smaragd mht elegancen. Krop er ikke alt, men det er skelet nu heller ikke :-)

I morgen skal vi til havefest i Virklund - bogstavelig talt et stenkast fra Østrigsk Vinimport, så mon ikke jeg skal tilbyde at gå en lille tur med barnevognen :-)



Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
I aften blindsmagning af 3 forskellige mousserende vine i 3 forskellige prisklasser:

N.V. Henkell Trocken Dry-Sec (50kr)
2004 Schlumberger DOM Brut T-FX-T (125kr - Tement, FX Pichler, Illa Szemes)
N.V. Moët & Chandon Champagne (300kr)

Edit: Identificerede straks Schlumberger pga fadpræget. Så langt så godt. Kom desværre til at udpege Moet´en som den dårligste. Min forventning til Henkell Trocken var en fæl bismag af discount - i virkeligheden var den fuldstændig neutal (danskvand tilsat 11,5% alkohol). Lærdommen må være at der er en hårfin grænse mellem "kompleksitet" og "bismag" - samt at forhåndsviden ikke altid er et plus i en blindsmagningssituation.

Konen udpegede selvfølgelig Moet som bedst, og jeg er - i bagklogskabens ulideligt klare lys - tilbøjelig til at give hende ret. Selv om der er noget Meursaultagtig charme over Schlumberger DOM, så savner jeg noget karakter som fadet kan spille bold op ad...

Men skægt og udfordende :-) at lade discount og kvalitet mødes i en blindsmagning!

Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Come on, Moet & Chandon er sgu da ikke kvalitet. Prøv at lade sådan et glas fade ud i glasset og smag den så uden bobler, så kan man for alvor smage hvorfor man får ondt i hovedet af det!

Vi drak Mailly "Le Feu" 2000 til sushien igår. Klassisk for årgangen med en meget cremet frugt med særdeles fine små og behagelige bobler.

I aften er vi 5 gutter der mødes på Le Sommelier og udover at vi finder et par flasker på kortet, så medbringer hver mand en flaske. Jeg tager F.X. Pichler Grüner Veltliner Smaragd "M" 2008 med.
Vi endte med at kun være 4 gutter på Le Sommelier i går, men det blev da til et par ganske nydelige flasker.

Startede som altid med en flaske Bollinger Rosé
Den er hele tiden tæt på at blive tutti-frutti i frugten, men bliver det aldrig. Ekstrem nem og drikke. Bælle bælle.

F.X. Pichler Grüner Veltliner Smaragd "M" 2008
Lidt sky næse, giver i starten ikke så meget fra sig. Efter lidt luft og temperatur i vejret begynder der at vælte frisk mynte, peber, lakridsrod og en grøn frugt op af glasset. På tungen er vinen intens uden at blive tung. Meget ren og sprød frugt med en masse krydderier. Barnemord, bliver fantastisk om 5-10 år!

Marcassin Pinot Noir Three Sisters Vineyard 2004
Power Pinot! Næsen er pakket med mokka, flødekaramel, vanilje og dyb rød frugt. På tungen er vinen fantastisk struktureret med en kompakt rød frugt med en klar sødlig kant. Den smagte fantastisk godt på trods af denne søde stil normalt ikke er mig. Man skulle virkelig tro at de puttede syrah i den…..

Bois de Boursan Felix Châteauneuf-du-Pape 2000 (kan sgu ikke huske producenten, kommer nok senere)
Sindssygt så meget den duftede af våd hest kombineret med blod og gammelt jern!
Smagen havde stadig en del frugt og vinen var lækkert struktureret og ganske let drikkelig. Meget moden for en 10 år gammel Neuf ?

Chateau de Malle 1990
Dejligt kun at være 4 gutter om en helflaske af moden Sauternes.
Næsen var bare textbook Sauternes. Pakket med gul frugt, botrytis og creme brulee. Det første angreb på smagsløgene var sublimt, men så syntes jeg at der var et lille hul i smagen og at den døde en lille smule ud. Men det var småting, det overordnede indtryk var fantastisk.

Charles Smith Wines The Skull 2005
(købt med fra restauranten inkl. 3 glas og drukket ved vandkanten overfor Operaen)
Næsen er bare pakket med peber, og mørk frugt. På tungen har frugten en næsten balsamisk intensitet uden at bliver tung og klodset. God mineralitet og syre holder vinen oppe så man gerne drikker glas nummer to.

Og så til privatfest og drikke øl...

Ingen alkohol i aften!!
"Come on, Moet & Chandon er sgu da ikke kvalitet"

Kvalitet er jo relativt og delvist subjektivt. Jeg synes ikke den er helt dum, selvom jeg kun valgte den pga dens tilgængelighed i 20cl flaske. Uanset hvad sigtede jeg mod at pointere det skægge i at lade forskellige prisklasser indgå i en blindsmagning under samme tema.

Fik i øvrigt 4 flasker med hjem fra Østrigsk Vinimport (der nu drives af Restaurant Karoline Amalie med bistand fra den tidligere, østrigske ejer):

2009 Tement, Gelber Muskateller, Steirische Klassik (Südsteiermark)
2008 Weingut Biegler, Rotgipfler Reserve (Thermenregion)
2006 Schloss Gobelsburg, Grüner Veltliner, Lamm (Kamptal, Langenlois)
2004 Johanneshof Reinisch, Pinot Noir Reserve, Grillenhügel (Thermenregion)





Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Mere indhold efter annoncen
Annonce
moderator
Den er dyr sådan en Marcassin Pinot Noir Three Sisters Vineyard 2004?
Dette er en signatur.
I.B, køber du nu også vin 20 cl ? Det rabler sgu for dig oppe i det Nordjyske :-)

Sir_C, ja. Man falder sjældent over Marcassin
moderator
Hvad tager de for den derinde?
Dette er en signatur.
Vi havde den selv med. Sælges kun via. mailinglist fra Vinhuset.
Seifert :-)

Havde købt og skulle egentlig bare have drukket 1 stk Schlumberger DOM med konen, men så fik jeg øje på de to småflasker (hhv. Henkel Trocken og Moet) -og impulskøbte en af hver til ovennævnte smagning.
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Annonce