SPOILERE KAN FOREKOMME.
Captain Fantastic er en film af typen, der antager, at jeg ved, hvem Chomsky og Nabokov er, men som samtidig er helt sikker på, at jeg er så dum, at jeg ikke forstår, hvad den vil, hvis ikke den skærer det ud i mandshøje papbogstaver, som den så stopfodrer mig med.
Ikke én eneste pointe i den er film er ikke overfortalt. Alt er en karikatur. Alt.
Værst var vel scenen hos sviger-et-eller-andet, hvor den fortegnede, patroniserende modsætning mellem de frigjorte og de konforme gav mig lyst til at finde instruktøren og give ham en kødnål gennem kinderne. Og sådan bliver alle konflikter fremstillet: Ingen må være i tvivl om, hvad der sker, så man bliver talt til, som var man på svagbørnskoloni. Således bliver ældstesønnens flirt (som vel kunne have været en sød og skæg scene) til en totalt overspillet uh-naturens-kække-søn-forstår-SLET-ikke-den-virkelige-verden-scene, og den lille scene med Viggos pikkemand, hvor han lissom bare udstiller civilisationens hykleri ved overfor de forargede småborgere at insistere på, at alle jo mænd jo har en, skal lissom forklare, hvor utroligt frigjort han er. Please!
At historiens udvikling i øvrigt bliver direkte latterlig, når farmand pludselig, efter årtier i skoven, bliver et omvendt menneske efter at have haft en virkeligt dårligt skrevet diskussion med svigerfar, hvorefter børnene lissom tager sagen i egen hånd og overbeviser ham om noget andet lige så hurtigt, er endnu en grund til at hade filmen.
Og til sidst: slutningen. Altså, WTF?
Alt i alt var filmen en lang, overforklarende, fortegnet opremsning af venstresnoede selvfølgeligheder, som jeg hellere have været foruden. Amerikansk indie er altså lort med lort på.
Captain Fantastic er en film af typen, der antager, at jeg ved, hvem Chomsky og Nabokov er, men som samtidig er helt sikker på, at jeg er så dum, at jeg ikke forstår, hvad den vil, hvis ikke den skærer det ud i mandshøje papbogstaver, som den så stopfodrer mig med.
Ikke én eneste pointe i den er film er ikke overfortalt. Alt er en karikatur. Alt.
Værst var vel scenen hos sviger-et-eller-andet, hvor den fortegnede, patroniserende modsætning mellem de frigjorte og de konforme gav mig lyst til at finde instruktøren og give ham en kødnål gennem kinderne. Og sådan bliver alle konflikter fremstillet: Ingen må være i tvivl om, hvad der sker, så man bliver talt til, som var man på svagbørnskoloni. Således bliver ældstesønnens flirt (som vel kunne have været en sød og skæg scene) til en totalt overspillet uh-naturens-kække-søn-forstår-SLET-ikke-den-virkelige-verden-scene, og den lille scene med Viggos pikkemand, hvor han lissom bare udstiller civilisationens hykleri ved overfor de forargede småborgere at insistere på, at alle jo mænd jo har en, skal lissom forklare, hvor utroligt frigjort han er. Please!
At historiens udvikling i øvrigt bliver direkte latterlig, når farmand pludselig, efter årtier i skoven, bliver et omvendt menneske efter at have haft en virkeligt dårligt skrevet diskussion med svigerfar, hvorefter børnene lissom tager sagen i egen hånd og overbeviser ham om noget andet lige så hurtigt, er endnu en grund til at hade filmen.
Og til sidst: slutningen. Altså, WTF?
Alt i alt var filmen en lang, overforklarende, fortegnet opremsning af venstresnoede selvfølgeligheder, som jeg hellere have været foruden. Amerikansk indie er altså lort med lort på.
Niddets arkivar