Jeg bryder mig heller ikke om amerikanske krigsfilm på grund af, at de giver et urealistisk af kampscener, hvor der nærmest udspiller sig et heroisk billede af kampene, hvor amerikanerne ofte i undertal nedkæmper en større gruppe tyske soldater. Landgangen er dog fantastisk lavet, og det skal Steven Spielberg have stor kredit for.
En rigtig god amerikansk krigsfilm er Platoon, som også er min favoritfilm. Der er måske også nogle heroiske øjeblikke, men jeg synes, at den virker til at være meget tro mod krigen i Vietnam med hensyn til dårlig moral (konflikter i delingen og indtagelse af stoffer og alkohol) og den viser også krigens grimme side.
Og ja, så er soundtracket fremragende deri.
"Vi er bare ikke bedre"