Snak

Mere indhold efter annoncen
@pibe

"Når nu folk med en vis indsigt har rost filmen, og den i øvrigt bygger på et forlæg fra en anerkendt forfatter, så kan den ikke være andet end banal"

Det kommer nu på ingen måder bag på mig, hvis du skulle kunne lide filmen.

Fitzgerald har jeg kun læst Gatsby af, ikke noget, jeg hæftede mig ved. Men kloge du, kan vel fortælle mig hvorfor, han er en "anerkendt" forfatter?

Hvad angår "folk med en vis indsigt" er det pøblen på IMDB, der har givet den en høj score. De filmanmeldelser, som jeg har læst, har været en blandet omgang. At den er oscar-nomineret, tjah, den er jo intellektuel efter amerikansk standard.

Den er nu heller ikke en decideret stinker. Flot lavet og alt det dér, men hvis man gerne vil blive klogere, så går man vist lidt galt i byen. Jeg kan dog godt gå med til, at Fincher kan sit lort, når det handler om at manipulere følelser frem i folk.

Det er som sagt mest hypen, jeg er lidt irriteret over. At der virkelig ikke skal mere til, før nogen synes, at noget er "dybt" og "livsbekræftende".

Men hva´, du var vel også helt vild med "The Green Mile" og "Forrest Gump"?
Premiere på DR2 gav den 2 stjerner. Man var bl.a. trætte af den søgte og banale livsvisdom og de mange klicheer.

Jeg har ikke set den endnu, men de klip jeg har set, ligefrem emmer af ovenstående kritikpunkter.

Som der blev sagt: Forrest Gump havde den undskyldning, at han var halvt retarderet. Det har Benjamin Button ikke, hvorfor hans visdomsord bare bliver forvrøvlede.

Jeg havde egentlig oprindeligt tænkt mig, at jeg skulle se den, men nu venter jeg til den udkommer på dvd og bruger mine biografpenge på Katyn i stedet.

Generelt er jeg langt mere til de film, Gloria viser end Nordisk Film-biografernes udbud. Det var da også en skændsel, at en så fremragende film som "Lad Den Rette Komme Ind" kun blev vist i Gloria i København.
"Det er ikke alderen, der gør det. Derimod nok: den skolede hensynsløshed, når man betragter livets realiteter, og evnen til at bære dem og i sit indre at være dem voksen."
"Forrest Gump havde den undskyldning, at han var halvt retarderet. Det har Benjamin Button ikke, hvorfor hans visdomsord bare bliver forvrøvlede"

- Hahaha, ovenstående er til gengæld på ingen måde forvrøvlet. Jeg har heller ikke set filmen, og vil forsøge at gå åbensindet i biografen og se den, men jeg må indrømme, at de klip jeg har set, og det jeg tror jeg ved om handlingen, ikke taler for, at det skulle være en film efter min smag.
I første omgang står den dog på "Milk". Den har jeg lidt større forventninger til.
Ah ja, Milk. Den skulle der være mere kød på. Du må gerne komme med en kort bemærkning om den, når du har set den, Matti. Jeg overvejer også selv at tage ind og se den.

Har du i øvrigt set Lad den rette komme ind?
"Det er ikke alderen, der gør det. Derimod nok: den skolede hensynsløshed, når man betragter livets realiteter, og evnen til at bære dem og i sit indre at være dem voksen."
Næh, jeg har faktisk slet ikke hørt om den. Den skulle være god, oder? Jeg går ud fra at den er dansk (?), og jeg ser generelt ikke danske film.

Tager ind og ser "Milk" i weekenden, og jeg vil da helt sikkert lige smide et par ord om den, uanset hvilket indtryk den har givet mig. Sean Penn er - lidt overraskende for mig selv - efterhånden blevet et slags kvalitetsstempel. Håber han kan leve op til det.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Milk er glimrende. Penn er fremragende, og vil sikkert få endnu en Oscar. Jeg synes dog også at Rourke er god i The Wrestler.

Er godt i gang med Oscar filmene, og mangler kun Frost/Nixon og The Reader. Førstnævnte står på dagens program.

Mht Oscar vinder Heath jo helt sikkert for best supporting, hvilket også er fortjent, men jeg var meget begejstret over Michael Shannon i Revolutionary Road. Det er ikke meget han er med, men han er helt sikkert god.
Nej, den er svensk. Jeg opdagede den også kun, fordi jeg tilfældigvis var inde og se en anden film i Gloria, hvorefter der blev vist trailer for den. Den har fået helt abnormt gode anmeldelser (jeg har faktisk været inde og se den hele to gange i biografen).

Jeg copy/paster lige beskrivelsen fra Glorias hjemmeside (gloria.dk):

"Handlingen udspiller sig i Blackeberg, en snehvid forstad til Stockholm i 1982, hvor den 12-årige Oskar bor med sin fraskilte mor i et trist lejligheds-kompleks. Oskar er udsat for grov mobning i skolen af de lidt ældre børn Conny, Martin og Andreas. En dag flytter den nye pige Eli ind ved siden af. Oskar bliver opmærksom på hende, fordi han kun ser hende om natten i klatrestativet udenfor.
I det hele taget er der noget på én gang mystisk og dragende ved hende - Eli omkranses ligesom af en aura af kulde, hendes duft er usædvanlig, hendes påklædning sparsom - men hun udviser varme og forståelse overfor Oskar. Eli bor sammen med Hakan, en lidt ældre mand, som man antager for at være hendes far. Efterhånden går deres hemmelighed op for Oskar, da deres tilflytning falder sammen med en række bizarre mord. Men for Oskar er Eli stadig den eneste, han kan føle sig tryg sammen med.

Udover Kritikerprisen på Natfilmfestivalen har ´Lad den rette komme ind´ høstet tolv filmpriser og har dermed samtidig vundet i enhver kategori, den har været nomineret i!
Med nogle af de smukkest tænkelige billeder blandes en på én gang både realistisk og overnaturlig historie indenfor overraskende forskellige filmgenrer. I vampyrfilmens univers lægges der nye alen til Bram Stokers vision og filmen giver en både nøgtern og logisk indgang til dette univers, som ellers ofte kun ses præsenteret i ordinære mainstreamfilm fra Hollywood - med Coppolas version fra 1992 som en af undtagelserne.

´Lad den rette komme ind´ er instrueret af Tomas Alfredson der lavede den absolut fremragende og meget populære ´Fire nuancer af Brunt´. ´Lad den rette komme ind´ er ligeledes en film helt i særklasse, og understreger endnu en gang at Tomas Alfredson er en meget unik og modig instruktør.

Kilde: Miracle Film

* * * * * * "Årets mest foruroligende og banebrydende filmiske bryg - årets uomgængelige film og måske også den bedste. Et blændende billedhav, der i en næsten uendelig strøm imponerer filmen igennem. En tour de force opvisning i billed- og filmkunst - en ekstraordinær filmoplevelse" Filmnet

* * * * * * "Et absolut hovedværk - himmelråbende fantastisk - pragtværk" ONFilm

* * * * * * "En helt igennem mesterlig film - formidabelt flot... du har aldrig set en film som denne. Et virkelig originalt værk. Der er mere end rigeligt at sætte tænderne i i denne mageløse film" Filmz

* * * * * "Overraskende... blændende effektiv" Politiken

* * * * * "En genistreg. Noget af det mest geniale, som filmåret 2008 har budt på. En kultklassiker er født" Børsen

* * * * * "Enestående... den mest fantastiske film, du kan forestille dig. Det er en af den slags film, man har lyst til at se igen, så snart den er slut - uanset hvor meget du sætter hjernen i sving, vil du aldrig kunne forestille dig noget som ´Lad den rette komme ind´" DR Filmland

* * * * * "Knusende overlegen... Både instruktion, spil og fotografering henter topkarakterer i denne unikke, poetiske genrebastard, som fra start til slut finder overrumplende nye veje at udforske" Gear

* * * * * "Overraskende fortalt og oveni drønhamrende smuk... årets mest overrumplende film" Byenkalder

* * * * * "Visuelt og scenografisk fantastisk" Premiere, DR2

* * * * * "..hovedrollerne spiller fantastisk i denne filmiske ener, der for alvor bider sig fast og nægter at give slip." BT

* * * * * Kultunaut

"Atmosfæren er suverænt orkestreret" Weekendavisen

"Enestående - original og underholdende" Information

"Mesterlig" Dagbladet Arbejderen"


Det er en meget speciel film for så vidt, at den er noget af en genrebastard. Det gør den også så unik og (til tider) surrealistisk. Den kan helt klart anbefales, og den går faktisk stadig i Gloria på baggrund af dens store popularitet.

Jeg er i øvrigt helt enig i din vurdering af Sean Penn. Han er generelt rigtig god. Milk skulle, efter hvad jeg har hørt, ikke være en undtagelse.
"Det er ikke alderen, der gør det. Derimod nok: den skolede hensynsløshed, når man betragter livets realiteter, og evnen til at bære dem og i sit indre at være dem voksen."
@The great Sükür

XIII The Conspiracy er en miniserie så der er 2 afsnit på ca. 1,5 time stykket. Hvad jeg kender til den har den udelukkende gået på TV i USA/Canada, men det er dog muligt at jeg tager fejl.
Men, ja den er rigtig fed. Fedt twist og en lidt anderledes rolle til Dorph.
Generelt er den Batman-film for vild, synes jeg. Jeg er en sucker for hypes der er hypen værd. Synes dog at Aaron Eckharts rolle er lidt overset. Jeg synes selvfølgelig at Jokeren bliver spillet enormt godt, og at Heath Ledger har fortjent at få en sidste hyldest i form af en Oscar, men egentlig har jeg det på den måde, at jeg tror det er lettere at spille en "skæv" karakter (herunder psyko, as in The Joker), end det er at spille en "normal" karakter og stadig være i stand til at være iøjnefaldende så god og troværdig, som f.eks. Eckhart er det i Batman. Men det er jo ikke filmens skyld, at man generelt har mere fokus på de "skæve" roller. Skulle jeg endelig sætte en finger på filmen, så må det være, at Maggie Gyllenhaal ganske vist spiller fint og ser venlig ud, men hun er ikke den godte, universet og historien har lagt op til. Der var Katie Holmes bedre.
Nå for fanden... ja det er ikke fordi der er sparet på roserne. Går den stadig i bio? Og i hvilken i så fald? (er for doven til selv at kigge og du har sikkert svaret)
Annonce