Snak

Mere indhold efter annoncen
Som baggrundsstøj har jeg netop sat Walter & Carlo - Op På Fars Hat (ja, jeg har den på DVD)

Der er vel næppe nogensinde set en film i Danmark med så mange legendariske skuespillere ??

Især Tommy Kenter, Poul Glargaard, Tom McEwan og Poul Bundgaard som spanske forbrydere gør det godt.
SPOILER


Så kom jeg med på et afbud igår til den sene forestilling i Kinopalæet (naboens kone havde lagt sig) og fik set Operation Valkyrie.

Der er tale om en overraskende god film, hvor Tom Cruise portrættering af Stauffenberg formentlig er den mest præcise til dato.

For mig var der ikke et dødt punkt i filmen, men emnet har selvfølgelig også min store interesse.

Der er dog stadig et par småting i filmen.

De historiske småfejl såsom at det var von Hofacker der er ophavsmand for udtalelsen til Roland Freisler om at "...om et år er det deres tur" og ikke som i filmen Witzleben eller at Keitel i andres påhør skulle have omtalt Musolini negativt endsige håbet nogen ville skyde ham er utænkeligt eller at Bormann er fraværende ved Stauffenbergs besøg i Berghoff (utænkeligt at Hitler, Goebells, Göring, Speer, Himmler og Keitel ville have fået lov til at være alene uden Bormann ville have været der). Ligesom Ludwig Becks selvmord heller ikke var helt korrekt. Han kunne ikke gennemføre det og endte med at blive skudt af en sergent fra Fromms stab. Ellers er portrættet af Beck i Stamps hænder sammen med Stauffenberg det bedste i filmen. Det er dog fejl man kan leve med.

Portrættet af Keitel er generelt ikke særlig godt.

Derudover mangler man at høre om modstanden i Heeresgruppe Mitte, hvor von Hofacker, von Stülpnagel og ikke mindst Rommels rolle (eller forsøget på at få ham med 100%) og særligt arbejdet med at få von Kluge med i plottet. Det ville have været afgørende, da hans indflydelse kunne have betydet at man i de kritiske dage for de allierede i normandiet i juli 1944 kunne have åbnet en korridor.

Hele den del har historisk stor betydning for hændelsesforløbet i Berlin.

Endelig så mangler der efter min mening mere fokus på von Tresckow og Oster som var bevægelsens fyrtårn.

Von Tresckow var vel den officer som var først på banen og ikke kan skydes i skoene, at det først skete da krigslykken vendte.

Virkelig en god film men skal oplevelsen være over gennemsnittet kræver det nok at man interesserer sig for området.


Det er flot, at du kan lukke lort ud, men det er jo sådan set ikke noget at være stolt af. Ethvert røvhul kan gøre det samme. Selv et rotterøvhul kan presse små klumper lort ud. Du bør virkelig stile efter mere her i livet end at kunne efterligne et ...
Virkelig en god film men skal oplevelsen være over gennemsnittet kræver det nok at man interesserer sig for området.

Jeg glaeder mig faktisk til at se den netop fordi jeg regner med at den vil udvide min kendskab til en del af historien. Mit kendskab til Operation Valkyrie er lige med 0.
Naar jeg har set filmen, maa jeg laese spoilerne, for jeg kan se at du bemaerker nogle ukorrektheder i filmen. Jeg venter dog nok til at den er ude paa DVD.
Wives, be subject to your own husbands, as to the Lord.
Nå, pharzon, vi må jo hellere få det overstået.

Vi var i Gloria her i lørdags hvor vi så "Lad den rette komme ind". Jeg har aldrig været i Gloria før, fandt jeg ud af. Det var egentlig rigtig hyggeligt, om end der lugtede lidt af lefty. Helt alvorligt. Sådan, folk der ikke går så meget op i, om den skjorte der bæres, er en man har har på for anden dag i træk. Ikke at de var snavsede, der var bare ikke en lugt af rent - hvilket lokalerne og den generelle hygiejne heller lagde op til. Det var i øvrigt sjovt at iagttage en gruppe af 5-6 personer i gymnasiealderen, der meget klart ville signalere afstandtagen med mainstream og samfundets gruppetænkning, og bl.a. lod det komme til udtryk i deres egen "tilfældige" påklædning, der dog tilfældigvis var helt ens for hele gruppen. Og så var stemningen tyk af den slags påtaget, intellektuel snobberi, hvor man i bedrevidenhed og selvtilfredshed går og bliver lidt utilfreds med det selv det mindste, andre finder på at gøre. Og det gav anledning til at forskellige grupper på skift kommenterede enten hinanden eller betjeningen (lefties kaffe var på et tidspunkt ikke klar, hvilket selvsagt var ved at skabe et totalt nedbrud i forsamlingen). Man kan da kun være glad for, at de ikke - som min kæreste - drak the, da denne smagte og stank af fisk(!). Det var nok blevet for gammelt. However, vi fik købt vores filmsupplies, og satte os ind i de ikke vildt komfortable stole. Det var dog en god (som i autentisk) oplevelse, at sætte sig ind i salen.

Efter lidt forfilm, gik "Lad den rette komme ind" i gang. Jeg synes egentlig hurtigt at den tager fart, hvilket jeg havde frygtet, at den ikke gjorde. Universet er godt opbygget. Tiden omkring slutningen af 70´erne og begyndelsen af 80´erne, har faktisk altid stået for mig, som en smule dystert eller "tungt". Af årsager jeg ikke er helt klar over - men jeg forbinder det med lidt trist fremtid og unge på knallerter ved grillbarer, lidt spinkle gutter med halvlangt og slasket hår, iført - ikke bevidst - slidte cowboybukser, tvivlsomme t-shirts og læderjakker. Og det univers, var godt gengivet af både typerne i filmen, samt det identitetsløse og åndsforladte boligkompleks, filmen tager udgangspunkt i. Rollen Oscar er helt fantastisk. Hvor spiller han (skuespilleren) dog godt. Jeg synes virkelig man kan fornemme hans ensomhed. Og sammenholdet (og samspillet) med Eli er ligeledes rigtig godt. Men det er så også det. For mit vedkommende i hvert fald. Alternativt er jeg bare ikke intellektuel nok, således at der er lag i filmen, jeg bare ikke har fanget. For den gående på det suveræne i plottet, den udtænkte slutning, overraskelserne osv., fangede jeg ikke. Er der noget jeg helt er gået glip af, ved den film? Det er en fin historie - og historie i historien - men skulle det virkelig være andet end det?
God film.
Efter Der Untergang er man dog lidt forvænt med, at tyskere taler tysk.
Keitel var også den jeg opfattede som "out of character", sammen med Fromm der nogle gange virkede lidt for lallet (sammen med mændene i kommunikationscentralen, er han ellers en god eksponent for opportunismen blandt aktørerne). Iøvrigt positivt at se Izzard i en seriøs rolle.
1961: Spurs-Gornik; a group of Spurs fans dressed up as angels and began singing Glory Glory Hallalujah. less than an hour later the words had already morphed from "Glory Glory Hallelujah" to "Glory Glory Tottenham Hotspur"
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Har lige set "Taken", den nye Luc Besson film. Den er faktisk rigtig rigtig fed.

http://www.imdb.com/title/tt0936501/
Elsker latte og FCK Vinyl-entusiast Ledley Cup vinder http://www.youtube.com/watch?v=sCLioAlQbiY&feature=related
"Taken" SPOILER

Taken er faktisk ikke noget specielt imo. Meget usandsynlig og rigtig daarligt skuespil af datteren (som fortjener en vaere skaebne for sin dumhed). Det eneste, der goer den sevaerdig, er Liam Nessons NO MERCY-politisk-ukorrekt-revenge!
Wives, be subject to your own husbands, as to the Lord.
Lige præcist.

Den er vel heller ikke noget "specielt" som sådan. Sådan tror jeg heller ikke filmskaberne har opfattet den. Det er en super fed action-thriller. Liam Nesson spiller rollen så godt, ja.

En must see.
Elsker latte og FCK Vinyl-entusiast Ledley Cup vinder http://www.youtube.com/watch?v=sCLioAlQbiY&feature=related
Haha 8,0 på IMDB?? Den er i bedste fald håbløs uinteressant og ligegyldig.
Tja.. Jeg er i hvert fald ikke den eneste, som er vild med den!
Elsker latte og FCK Vinyl-entusiast Ledley Cup vinder http://www.youtube.com/watch?v=sCLioAlQbiY&feature=related
Annonce