Snak

Mere indhold efter annoncen
Ahm, Kool G Rap er jo også for sindssyg. Han er så grotesk undervurderet. Man skal selvfølgelig kende sin hip-hop, og kende perioderne for at høre, hvor godt f.eks. "It´s a demo" er. Nummeret er fra 1986, da Beastie Boys og Run DMC lavede fjollerap og Ice T endnu ikke havde trådt ud af breakdance-perioden. Kool G Rap var 17 år da han indspillede nummeret, og han rapper på det tidspunkt, som de bedste gjorde i begyndelsen af 90erne:
http://www.youtube.com/w…6DuWoSiJ4w0

Under et år efter lød han sådan her på "Men at work", og det er sgu lige før jeg har svært ved at huske andre end ham, Rakim og LL der har været talentfulde i så ung en alder:
http://www.youtube.com/w…Wj6fLaXQioc

Og så er der jo historien om, at da DMX var på sit højeste, udfordrede han i en klub i New York, alle der var til stede til at battle ham på scenen. DMX har aldrig helt fanget hvad han er god til, og hvad han bestemt ikke er god til - og da Kool G Rap på mange opfordringer fra folk der genkendte ham i salen, blev lokket med på legen, fik DMX sin sag for. Kool G Rap tog DMX så eftertrykkeligt ud, at det blev edderpinligt for ruff rideren. Faktisk så pinligt, at hans manager ikke mente, at hans karriere kunne tåle det, på det tidspunkt - så han (manageren) fik resten af DMX-crewet til at betale gæsterne, efterhånden som de smuttede, for at slette deres optagelser af battlen.
The Coup - Me & Jesus the Pimp in a ´79 Granada Last Night

http://www.youtube.com/w…RGZlUMo_o3k
Brøndby IF
matias

"Kool G Rap er jo også for sindssyg. Han er så grotesk undervurderet."

lige præcis. det undrer mig hvor få det kender ham. manden er jo på fuld højde med en legende som rakim fx. hans måde at lave storytelling på, uanset hvor sexistisk og urbant kriminelt det omhandler, så kan jeg næsten ikke komme i tanke om nogen, der kan rappe så hårdt, så det næsten bliver til beats i sig selv. jay-z havde i øvrigt aldrig kommet så langt, hvis ikke fordi han havde lyttet til kool g maestro.

"Og så er der jo historien om, at da DMX var på sit højeste, udfordrede han i en klub i New York, alle der var til stede til at battle ham på scenen"

tak for anekdote. jeg ville gi min højre arm for at kunne lytte til det battle.



gik i seng efter første halvleg
Brøndby IF
"manden er jo på fuld højde med en legende som rakim"

- Rakim leverede 30-35 numre (på fire plader) på samme høje plan. Det gjorde Kool G Rap aldrig. Desuden ligger/lå og lyder Rakim godt på langt flere produktioner, end Kool G Rap, hvilket betyder, at pladerne som helhed, bare var langt bedre og mere interessante.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
"Rakim leverede 30-35 numre (på fire plader) på samme høje plan. Det gjorde Kool G Rap aldrig."

tæller du rakim med fra "paid in full" og "follow the leader" - eller efter?

for mig opfandt kool g rap hardcore gangsta-rap og behøver derfor ikke levere konsistente langspillere på samme måde som rakim. når det kommer til at aflevere en kompakt og stram streetstory, så er rakim i virkeligheden én af de få, der kan være med på det niveau.

"road to the riches", "live and let die" og "wanted dead or alive" er dog 3 album, der holder også i deres helhed - primært båret af lyrisk genialitet.
"4, 5, 6" har altid skuffet mig uden at jeg helt selv forstår det.

jeg mener at rakim og kool g en gang lavede et nummer sammen, men det er aldrig lykkes mig at finde det.

gik i seng efter første halvleg
Rakim præsterede fra før "Paid in Full", så ja, det gør jeg. At Kool G Rap lagde grunden til gangster-rap, synes jeg ikke frikender ham for, ikke at have lavet hele album, der virkelig brænder igennem, og ikke til at komme udenom på en hvilken som helst all-time albumliste for hip-hop. Rakim har, i værste fald, tre at vælge i mellem. Til gengæld havde han (Kool G Rap), når produktionerne var rigtige, et talent der var udsædvanlig stort, og han tilførte scenen en hårdhed, der ikke var set før. Hans talent var efter min mening på højde med f.eks. Rakims. Han var bare ikke ligeså god til at administrere det. Eller også havde det netop sine begrænsninger - det er jo ikke til at sige. Aprospos rap-talenter, må jeg i øvrigt korrigere mig selv. Kool Keith er det største talent, jeg nogensinde har hørt. Tænk sig, at jeg glemte ham. Men skellet mellem gal og genial er som bekendt ikke ret stort, og Kool Keith har bevæget sig i grænselandet siden "The four horsemen".
jeg kan sagtens følge dig mht kool g´s ustadige langspillere, men var det ikke osse lidt hans koncept (i juice crew-dagene) at være lidt sløset og lemfældig med beats´ne, for ikke at fremstå for "slick"..?

rakim er måske lidt for monoton i sine rim måske, kører meget i det samme flow uden de overraskende skift - og uden den helt samme personlige karisma som kool g i min optik. rakim er selvbevidst i attitude til et punkt, hvor jeg synes det går lidt ud over musikken faktisk - svært at forklare.

kool keith hører definitivt til blandt de største (sammen med nas). alt hvad han frembragte med ultramagnetic mc´s anser for jeg ubestridte mesterværker (selv basement tapes) - det tangerede jo visse steder næsten popmusik i sin rene, skramlede og raceklaustrofobiske funk. kool keith var jo mentally ill på den fede måde og forsøgte ikke at please nogen med storytelling, der umiddelbart kunne forstås. lyrisk kreativitet der slår både rakim og kool g med flere længder.

alle 3 mc´s har hver deres kvaliteter, som er svært at vurdere i en samlet score.
gik i seng efter første halvleg
Jeg mener seriøst at det første vers er et af de bedste i hele hiphoppens historie:

http://www.youtube.com/w…ure=related

beatet er desuden fantastisk.
Super nummer, men et af de bedste vers nogensinde, ligefrem?
Kosovo je Srbija
Annonce