...Politiken sender sådan noget bavl som det her på gaden:
http://politiken.dk/foto…aaangeland/Godt nok bor jeg ikke på Langeland mere, men kan dagligt ønske mig tilbage til naturen, de rare mennesker og mit dejlige arbejde, som jeg siden har skiftet ud.
Hvorfor fanden skal man indlede sådan en artikel med "at der er fire broer fra Hovedstaden til Langeland". Er det fordi det er surt for langelænderne at de bor så langt fra det rigtige?
Hele det såkaldte "foto essay" lugter langt væk af, at det i bund og grund er synd for langelænderne, at de skal bo på Langeland. Her er alt i forfald, intelligens er en by i Rusland og man sniffer et par baner kokain inden man skal noget, for "sådan er det", som det så flot er udtrykt i en af billedteksterne.
Nu kunne jeg måske lyde som om jeg har spandevis af mindreværd overfor københavnere, men jeg er trods alt vokset op i København og har boet der i over 20 år, og har selv valgt at flytte væk. København er dejligt, København har gang i den, og jeg kunne sagtens flytte derind igen hvis jobsituation el. lign. bød mig at gøre det, men verdens navle er trods alt ikke København.
Kigger man på et atlas er Danmark en lille ubetydelig snotklat, så at vi skal dele landet i to på den måde som vi gør, hvor København er det eneste der dur, er simpelthen så hjernedødt at det er til at brække sig over. Det tager to timer i bil fra København til Rudkøbing. To timer, og alligevel får idiot-fotografen her det til at lyde som om, at man nærmest bevæger sig ud ved verdens ende, hvor ingen har været før.
Ja, der er problemer på Langeland, og ja, der er, i forhold til København, flere folk på overførselsindkomst ift. befolkningstallet, men det betyder jo ikke at alle mennesker der har valgt at bosætte sig på øen nødvendigvis er neandertalere. Hvor er billederne af de velfungerende kernefamilier, den fantastiske natur eller noget af alt det unikke øen har at byde på?
Artikler som denne har ikke andet formål end at slå "udkantsdanskere" i hovedet med at de bor hvor de bor, og at fortælle at københavnerne alene vide. Det kan københavneren her bekræfte, at de ikke gør. Sådan noget pis som det her skubber kun udviklingen i den forkerte retning.
Nå, ja, så kom jeg af med det. God søndag.