@Smølfine
Hvis jeg må, så vil jeg foreslå slet ikke at tage diskussionen af den type i første omgang.
Som jeg ser det, alt hvad der er at vinde er, at én person ud af de fem millioner der lever i Danmark der alligevel kun udgør ca. 0.1% af klodens befolkning skifter holdning til et standpunkt, hvor vedkommendes holdning sandsynligvis alligevel aldrig kommer til at påvirke dit liv på andet vis, end, at du ved, at samtaler med ham kan medføre påstande fra hans side du er uenige i.
Jeg ved ikke, hvilket evt. følelsesmæssigt du kan få ud af det (måske fjerne en irritation, måske en glæde ved at få folk op på et højere niveau, måske en træng til at sige din mening?), men jeg tvivler kraftigt på, at det er det værd, hvis det kan få negative konsekvenser for folk, som du har kær.