Snak

Mere indhold efter annoncen
moderator
Jussi, tjaa bortset fra at jeg bruger smørret varmt. Saucen var mere end lun i går. Tog vel 30 sekunder at lave en bearnaise i går. 6 blommer og 2 pakker smør. Piskede først blommer op med essensen i den høje cylinder og med den flade skive. Derefter lidt af smøret i og pisk og så resten af smørret i en tynd stråle. Over i skål og estragon i og lidt citronsaft i. Færdig.
Dette er en signatur.
6 blommer? Vildt nok.

Kan huske et Heston-eksperiment, hvor han testede hvor meget en enkelt kan ´suge´.
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
moderator
Vildt? Synes jeg husker fingerreglen være to-tre blommer pr pakke smør. Den er ikke for ægget med 6 til pakker smør. Jo flere blommer jo nemmere er det også at piske dem op hvis man laver på gammel metode.
Dette er en signatur.
moderator
Det lyder sgu godt, Jussi! Jeg synes også det lige er en tand bedre end onglet. Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg køber det!
https://kortlink.dk/sudv
@SirC

Hvor varmt må smørret være, når du laver bearnaise med din "mixer"?
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Det må gerne boble, bare sørg for at hælde meget lidt i ad gangen i starten.
You'll Never Walk Alone
moderator
Hodja i går var det ret varmt. Havde smeltet smøret ved laveste temp på kogepladen, og tog det så bare direkte af. Som Mainy skriver kom jeg kun lidt i til at starte med og så bagefter i en lind stråle.

Jeg er ikke sikker på at alle mixere kan lave det sådan, men Bamix gør det i hvert fald helt uden problemer. Det var meget rart timingsmæssigt at ikke skulle stå og piske som en galning,
Dette er en signatur.
Bruger en billig mixer model med et ris som hoved, virker perfekt.

Men det er ikke særlig charmerende med en mixer, synes jeg. :)
You'll Never Walk Alone
@SirC

Takker!

Lyder som en fin metode, hvis man ikke orker at piske løs, mens resten af køkkenet står i flammer, og ungerne skriger på sovs.

Kan godt lide tanken om, at den kan laves på rekordtid, når det er dét, man har brug for.
Sir

Så bruger jeg simpelthen for få blommer, hvorfor skidtet ofte kikser for mig.

Geddar

Der er rød Loire-smagning med et par drengene i morgen, så pluma tør langsomt op i køleskabet.

Jeg påtænker at marinere dem i timian, rosmarin, hvidløg og citron og give det 2-3 min på en rygende pande - korrekt?
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
Annonce