Har lavet creme fraiche varianten en enkelt gang efter Boserups anvisninger. Synes ikke det smager nær så godt som en almindelig. Men den blev også lidt småtynd, så måske har jeg fucket det op undervejs. Glæder mig til at høre om det bliver godt.
Jeg kommer til at lyde stor i slaget, men jeg har aldrig skilt en bearnaise lavet på den helt traditionelle måde, så den må vel være idiotsikker. Min old-school kokkelærte far viste mig for mange år siden, hvordan man sikrer sig det nærmest ikke kan gå galt - man skal bare varme æg og essens nok igennem. Det skal nærmest minde om en sauce i sig selv, så tykke skal æggene blive. Så kan det vist nærmest ikke gå galt, man skal i hvert fald virkelig have spaghettiarme når man pisker og hælde nærmest hele smørret i på én gang.
Æggeblommer og det essens man synes i gryden - direkte på pladen ved lidt under middelvarme, og så piske, piske, piske. Først sker der ikke noget, så skummer det, så forsvinder skummen igen, og til sidst begynder det at tykne så meget, at piskeriset trækker tydelige spor i æggemassen. Så er den klar til smør. Saucen har det med at blive enormt tyk, men det kan jo nemt justeres med en teskefuld vand eller to når man har rørt alt smørret i.
Edit:
Og i tilfælde af fiasko:
http://www.k-salat.dk/media/1066/bearnaise-sauce-350g.png
Den vandt engang en smagstest i Politiken hvor den blandt andet slog en RIGTIG hjemmelavet bearnaise. Jeg holder stadig på at det må have været en sløj kok der lavede den.
Man skal selvfølgelig bare lægge ansigtet i de rette folder når man nikkende forklarer gæsterne at ja, saucen er skam hjemmelavet. Ifølge Politiken kan folk ikke smage forskel alligevel.
Jeg kommer til at lyde stor i slaget, men jeg har aldrig skilt en bearnaise lavet på den helt traditionelle måde, så den må vel være idiotsikker. Min old-school kokkelærte far viste mig for mange år siden, hvordan man sikrer sig det nærmest ikke kan gå galt - man skal bare varme æg og essens nok igennem. Det skal nærmest minde om en sauce i sig selv, så tykke skal æggene blive. Så kan det vist nærmest ikke gå galt, man skal i hvert fald virkelig have spaghettiarme når man pisker og hælde nærmest hele smørret i på én gang.
Æggeblommer og det essens man synes i gryden - direkte på pladen ved lidt under middelvarme, og så piske, piske, piske. Først sker der ikke noget, så skummer det, så forsvinder skummen igen, og til sidst begynder det at tykne så meget, at piskeriset trækker tydelige spor i æggemassen. Så er den klar til smør. Saucen har det med at blive enormt tyk, men det kan jo nemt justeres med en teskefuld vand eller to når man har rørt alt smørret i.
Edit:
Og i tilfælde af fiasko:
http://www.k-salat.dk/media/1066/bearnaise-sauce-350g.png
Den vandt engang en smagstest i Politiken hvor den blandt andet slog en RIGTIG hjemmelavet bearnaise. Jeg holder stadig på at det må have været en sløj kok der lavede den.
Man skal selvfølgelig bare lægge ansigtet i de rette folder når man nikkende forklarer gæsterne at ja, saucen er skam hjemmelavet. Ifølge Politiken kan folk ikke smage forskel alligevel.
https://enywulandari.files.wordpress.com/2014/11/lippi1.jpg