Snak

Mere indhold efter annoncen
moderator
Endda med rabat og gratis fragt til DK.
Dette er en signatur.
Jeg skal lave burgere til nogle venner i morgen.
Inspireret af den seneste tids snak om krydderboller til burgere, er der så andre do´s and don´ts jeg med fordel kan være opmærksom på?
Altså lidt lækre fif til at gøre dem til mere en bare en bolle med kød og salat?
moderator
Jeg laver masser af bløde løg. Smelt en masse smør på panden og hæld løg ved. De skal stå på meget svag varme gerne en times tid.
Så smider jeg også en hjemmelavet chilimayo i bollen. Mayo plus en røget chilisauce plus lidt Sriracha. Cheddarost på bøffen lige før den er færdig. Evt også på underbollen og så under grillen i ovnen.
Dette er en signatur.
Og så husk at snitte fyldet papirstyndt. Det gør oplevelsen af at spise burgeren noget mere liflig end hvis man skal gabe over halvanden centimeter tomat og ditto løg. Gælder også salaten - så fint som din knivførelse tillader dig.
https://enywulandari.files.wordpress.com/2014/11/lippi1.jpg
Nemlig - og brug endelig iceberg.

Lidt undervurderet og smager glimrende, udover den åbenlyse sprødhed - som endda kan forstærkes ved lige at lade den ligge i iskoldt vand og rense inden den slynges.
Morten Olsen: Vi skal huske på, at Danmark er en stor fodboldnation, men et lille land. https://imgur.com/a/NnVu7eA
Mere indhold efter annoncen
Annonce
En pickle til at sidde og gnave i ved siden af giver en dejlig "diner" stemning.
Bacon, gutter. Tykke, sprøde skiver af en god bacon. Ingen må købe det der fra Tulip osv. der er skåret ud på forhånd.

Min favoritburger:

- Cirka 200 gram okse
- Bløde løg tilberedt med engelsk sauce og smeltet cheddar
- Et nænsomt spejlet æg
- Bacon
- Hakkede pickles og kapers (eventuelt blendet med en ansjos fordi man kan.)
- En god mængde stærk sennep på den ene bolle, mayo på den anden
- HP Sauce (alternativt en røget bbq-sauce)

Opbygningen er også afgørende. Fra bunden og op: Underbolle, bacon, pickles, bøf, spejlæg, løg, HP sauce, overbolle. Et let tryk lige før servering og æggeblommen finder bøffen i en skøn forening.

Og fritter. Med estragon/sennep/mayo/eddike i en herlig blanding af fedt, salt og surt.

moderator
Aalbæks tørsaltede bacon er ganske udmærket. Den sjover version er selvfølgelig at man laver den selv. Men så bliver burger-projektet pludseligt ret omstændigt....
https://kortlink.dk/sudv
I øvrigt, den der franske bager inde i Torvehallerne (KBH) har en citronmarengstærte som er et skoleeksempel på hvordan den slags skal laves. Jeg har spist den tærte i mange lande, og jeg må sige at denne udgave er i verdensklasse.

Jeg spiste halvdelen af en 10-12 personers version. Og måtte stoppes med vold før jeg spiste resten. Jeg er stadig et par kilo under min anbefalede kampvægt så jeg tager en runde mere derinde i weekenden. En varm anbefaling herfra...

Enig, Aalbæks bacon er rigtig god. Det synes jeg iøvrigt også mange af deres spegepølser er.
Annonce