Jo, tak. Det bliver der brug for!
jeg blander det nok lidt sammen.
Jeg brugte/bruger min fritøse som temperaturgryde. Det er en af den slag der ikke har varmelegeme oppe i selve olien, men neden under skålen. Samtidig kan den reguleres helt ned på termostaten, så jeg har brugt den til opvarmninger af al slags væske.
I og med der kun er temperatur afstande på 10 grader fra 130 og op, så har jeg stadig brugt et stiktermometer i den for at ramme præcist.
Hvis du virkelig vil gå til stålet med en nørdetilgang, så kan jeg anbefale Martin Lersch´ blog
http://blog.khymos.org/Denne norske giga-nørd har en Ph.D i kemi og er ret glad for mad.
særligt hans gratis bog om molekylær gastronomi "Texture - A Hydrocolloid recipe collection" er suveræn.
Link til PDF:
http://cdn.khymos.org/wp…on-v2.3.pdfHan har en ultranørdet kemisk tilgang til mad (se bla. hans gennemgang af det perfekte kogte æg, som jeg brugte i mine eksperimenter). Men det er også ret så spændende. Også lidt om hvorfor ingrediens parringer virker med ting man ikke normalt ville smide sammen.