Snak

Mere indhold efter annoncen
Cyanite.

Måske fulgte jeg ikke nok med i mikrobiologi, men hvordan kan en dej, man fermenterer vha. gærsvampe, der lever af kulhydrater, udvikle sukker?
Niddets arkivar
Der er jo masser af kulhydrater i hvidt brød... Gæringen går langsommere ved lav temperatur, så der omdannes formentlig færre kulhydrater?
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Godt ord igen. Men, sagde flueknepperen, så udvikles der heller ikke sukker.

EDIT: I.B., du kunne også forsøge dig med en biga. Den kan gøre det mere eller mindre ud for langtidshævning, og du kan holde liv i den som en surdej. Forskellen er, at du starter den med gær, og at den derfor formerer sig hurtigere. Som hvis du lavede gærdej.
Niddets arkivar
Biga? Er mildt sagt ikke den store bageekspert. Links til idiotsikker fremgangsmåde?
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
Hvis du blander 5 g gær med 350 g vand og rører 300 g hvedemel og 50 g rugmel i, har du sådan set en biga. Den lader du så fermentere i minimum 8 timer.
Herefter bruger du den som en surdej; dvs. du bruger måske 200 g af den pr. 350 g vand i en dej(Jeg angiver ikke melmængde, da jeg aldrig selv måler af. Det må bero på en vurdering. Sorry).
Italienerne tilsætter så omtrent 5-10 g gær for at gøre hævetiden kortere.

Bigaen holdes i live ved at tilsætte lige dele vand og mel svarende til den mængde, man har brugt i dejen. Hvis du bager hver dag, kan den klare sig på køkkenbordet. Ellers må den på køl.

http://en.wikipedia.org/…d_baking%29
Niddets arkivar
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Mange tak!
Just think of the trees: they let the birds perch and fly, with no intention to call them when they come and no longing for their return when they fly away. If people's hearts can be like the trees, they will not be off the Way
@Sir C

Ser lækkert ud! Var det lige så godt og saftigt som det ser ud?
http://gastromand.dk
Har næsten lige fået porcetto på Sardinien. Ikke identisk men nært beslægtet og ufatteligt lækkert. Jo mindre gris jo bedre.
teligt lækkert. Jo mindre gris jo bedre.

EDIT: Kan man købe helt små grise i Danmark. Altså HELT små.
Vincere non e importante. E l'unica cosa che conta! 90 anni di Agnelli, una storia di trionfi - Grazie Avvocato
moderator
diedamm, ja det blev sgu godt. Jeg kom skalotteløg, persille, rosmarin, timian, citronskal og brødkrumme i. Der var selvsagt en del fedt på sådan en sag. Jeg tror jeg vil prøve at lave en anden variant. Jeg vil prøve at komme ingefær, thaibasil, æbler, soya og chilli ind i svinet i steder for de gængske krydderurter.

Edit: Gasb, det ser sgu lidt creepy ud:

http://www.spheraimages.…ail&id=4351

;)
Dette er en signatur.
Creepy?

Du spiser i øvrigt mere eller mindre det hele. Altså ikke selv. Som portionsanretning ville det være ret vulgært.

Fadanretning og så kan man selv udse sig de lækreste stykker. Allerede udskåret, naturligvis. Det ville være en smule creepy, hvis grisen kom hel på bordet, og alle så selv skulle skære deres eget stykke. Det er jeg enig i.
Vincere non e importante. E l'unica cosa che conta! 90 anni di Agnelli, una storia di trionfi - Grazie Avvocato
Annonce