Hvis du blander 5 g gær med 350 g vand og rører 300 g hvedemel og 50 g rugmel i, har du sådan set en biga. Den lader du så fermentere i minimum 8 timer.
Herefter bruger du den som en surdej; dvs. du bruger måske 200 g af den pr. 350 g vand i en dej(Jeg angiver ikke melmængde, da jeg aldrig selv måler af. Det må bero på en vurdering. Sorry).
Italienerne tilsætter så omtrent 5-10 g gær for at gøre hævetiden kortere.
Bigaen holdes i live ved at tilsætte lige dele vand og mel svarende til den mængde, man har brugt i dejen. Hvis du bager hver dag, kan den klare sig på køkkenbordet. Ellers må den på køl.
http://en.wikipedia.org/…d_baking%29