Redigeretons 27. jul 2011
Har ikke fået læst denne tråd i et par dage...
Kaffe, vedr. udvikling af mere sukker i brødet.
Du har ret i, at processen med gærsvampe ikke udvikler mere sukker (umiddelbart naturligt, da processen jo netop indeholder fortæring af sukker), men det er heller ikke denne proces der giver mere sukker i brødet.
Der sker jo lidt mere i dejen end blot det.
En af dem er autolyse, altså "celledød", der frigiver enzymer der er i stand til at nedbryde stivelsen til sukker.
Temperaturen i køleskabet begrænser gærprocessen og derfor - afhængig af tiden, naturligvis - når gærprocessen ikke at æde alt sukkeret.
Derfor er der et større sukkerindhold i et køleskabshævet brød end i et v. stuetemp.
Ud over to dage i køleskab, så er det mit bud at tingene udligner sig (eller processen går videre i forrådnelse) og fordelen mistes. Det har mine forsøg i hvert fald umiddelbart vist.
"Is my friend in the bunker or is the bastard on the green?"