Snak

Mere indhold efter annoncen
moderator
"Vi havde tænkt os en aktiv dag inden,"

Var det så ikke en god ide med en ret der kan passe sig selv og/eller noget man kan lave dagen i forvejen. Efter en lang aktiv dag evt med druk er det begrænset hvor meget køkkenarbejde man gider lægge for dagen. Gryderet, cassoulet e.lign? Man kunne godt lave en vildt gryde.

Foie Gras terrine til forret og gryde et eller andet til hovedret. Dessert kunne være en crumble eller en creme brulee lavet dagen før. Panna Cotta som du nævner vil også være perfekt.
Dette er en signatur.
Nu tror jeg ikke det bliver til meget druk inden, mere vandring eller en tur i båd. Kammuslingerne passer sig selv i marinade, og mangoskum holder fint nogle timer. Panna Cottaen skal have nogle timer på køl, og kalven kan/skal smides i grill eller ovn adskillige timer før. Det bliver således risottoen som skal laves umiddelbart inden servering, hvor èn kan stå for den, og den anden for tilbehør til kalven.
Af samme grund tænkte jeg rodfrugter/svampe og ovnstegte kartofler, da det kan passe sig selv i ovnen og på komfuret. Hvis du prepper fra morgenstunden og stiller det i køleskabet, er det desuden "bare" at hælde fra skåle og over i potter og pander på komfuret.

Vi havde jægergryde sidste år, så derfor tænkte jeg lidt i andre retninger. Foie Gras terrine er måske ikke dumt, men den falder lidt på det lune. Ud over det, kommer jeg op dagen inden i bil, så det er 9 timers transporttid. Den har det vel bedst med at tilberedes over et par dage? Jeg har kun erfaring med at spise det, ikke lave det.

Forslag på vine modtages desuden også. Jeg tænker en god halvtør Riesling med smag af frugt til kammuslingerne, en rødvind, gerne med lidt pondus, til hovedretten og noget let mousserende til desserten.

moderator
Foie Gras tager 3 dage. 1 dage marinerer det og så bager man og så skal det bare sætte sig i formen, gerne i to dages tid.

Kammuslinger og rodfrugter er noget jeg personligt er færdig med. Det har jeg fået for meget.
Dette er en signatur.
Tjah, jeg er selv lidt ambivalent, men vi har et sted vi dykker hvor vi selv kan plukke, hvilket giver lidt ekstra. Jeg er ikke meget til rå ting, men i tilfælde det bliver med påhæng, er retten lidt fancy. Ud over det er vi i Norge, hvor den slags er meget populært. Fisken som er vraget hænger på to personer. Ellers tror jeg vi var gået i den retning i år.

Som sagt er det en køretur på 8-9 timer fra Kristiansand, da jeg ikke er sikker på at jeg kan komme mere end èn dag tidligere. Ud over det skal jeg have min Ducati til vinterservice, så jeg håber at tage den derop hvis vejret er til det. Det sætter sine begrænsninger også.

Har du en god opskrift? Bare i tilfælde. Jeg bliver der nogle dage og skal hente ny båd med min svigerfar, så det kunne jo være en fin starter en af de andre dage.
Ud over det vil jeg tilføje at det er en lidt eklektisk samling, hvor enkelte af os er interesseret i mad og har lyst til at smage på det meste, mens andre er lidt mere reserverede. Derfor skal det gerne ramme lidt bredt. Både kammuslinger og Foie Gras kan måske blive lidt grænseoverskridende.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
@Mr.

Jeg er næppe heller verdens bedste kok, men nysgerrighed, velvilje og en smule fornemmelse for håndværket gør at alle kan være med. Eller det er i alle fald min opfattelse, at det i høj grad er et håndværk, hvor instinkt vægter. Med andre ord behøver du for min skyld ikke være ydmyg.

Rypr er ikke en dum idè, men i Norge kører butikkerne nærmest på monopol, så det udvalget er ret uinteressant. Ryper ser du ikke så ofte i disken og når det er, er det til en hamper pris. Sidste år var dog også et dårligt år, har jeg hørt. Min kammerat som skal hjælpe mig jager dog selv og har gode kontakter ved diverse gårdbutikker, så han kan måske finde på noget. Jeg frygter dog at der er lidt meget arbejde i det, da det er ganske delikat kød, som gerne skal have opmærksonhed for at du får det bedste ud af det. Det er dog definitivt noget alle ville nyde, så på den måde er det safe.
moderator
Det er virkelig nemt. Køb en fersk andelever (en til terrine. Der er forskel). Split den ad og fjern alle blodkar og mystiske årer o.lign. Det er lidt tidskrævende, men besværet værd. Brug en pincet. Nu har du en masse små rensede stykker lever. Smid dem op i en skål. Hæld 3-4 cl cognac over sammen med 8 gram salt og 1 gram peber. LAd det marinere i 24 timer. Fyld det derefter i en form hvor det lige nøjagtig kan være. Bag det i vandbad ved 90 grader i en time.

Lad den køle af og pak den ind i film og sølvpapir og lad den stå i køleskabet i 2-3 dage.

Server med ristet brød/flute og et eller andet sur/sødt.
Dette er en signatur.
Tusind tak. Det må jeg se nærmere på. And er ikke udbredt heroppe, så det kræver nok lidt benarbejde. Jeg tror dog der er i Ulvik, hos kærestens bedstemor. Så kan jeg måske slå det sammen med et frugtraid.

Jeg var desuden i Grimstad den anden dag og få konverteret den forløbige æblehøst til juice, som reelt ikke er juice, da der de presses uden tilsætning, så det bare er æblesaft. Det er fantastisk til en masse ting. Både at drikke for sig selv, men også til at blande og putte i snaps. Et sindsygt godt initiativ.
moderator
Altså det skal jo være en fedtlever. Den skal veje 400-600 gram.

Koster 250-290 kr i DK.

Dette er en signatur.
Så drøjt 500-700 heroppe, hvor 2 kilo juleand af ussel kvalitet står dig i 200 spænd, og gæs vil jeg ikke tænke på. Jeg ved de har gårdbutikker oppe i nærheden af Hardanger hvor de har ænder, så smider jeg en bestilling ind, kan de nok hjælpe. De leverer til restauranter og andet.
Annonce