Evergrey...Et band jeg tidligere har været meget optaget af. Efter "Recreation Day"-skiven (nogle vil sige sige tidligere, men denne har dog visse elementer) begyndte projektet at blive meget, meget, meget, meget velpoleret - you get the point. Lyden er for perfekt og Tom Englund, en ellers både talentfuld og sjov gut, begyndte at synge med så megen patos i stemmen at tårerne i øjnene hos lytter (det´ så mig) snarere skyldes indædt irritation end indfølelse.
De første fire skiver er som sagt værd at hæfte sig ved. Nu har Tom fået luget ud i bandet til nyeste udspil, men lyden, tematikken og stemmen er den samme. Er det så skidt? Jeg synes faktisk der er overraskende gode numre iblandt, så hvis man ellers kan tåkrumme sig igennem de værste flagellant-øjeblikke - tror der er en to-tre stk. - holder den egentlig okay. Ikke på niveau med de første albums´ pessimisme dog.
Her er en lille kronologisk anbefaling fra de henholdsvise føre fire:
Fra "Dark Discovery": To hope is to fear -
http://www.youtube.com/w…7Os0kIRIpqkFra "Solitude, Dominance, Tragedy" (Klassealbum): The corey curse -
http://www.youtube.com/w…161lB0-bzuoFra "In search of truth": Mark of the triangle -
http://www.youtube.com/w…ure=relatedFra "Recreation day": The great deceiver (klassesang) -
http://www.youtube.com/w…b9h1WIiG8Yw