Naturligvis, Womble - og velbekomme. Mht. forlydenderne om en ukrainsk koncentrering af slagstyrker ved de nordlige fronter, kan disse mageligt være ukrainsk afledning fra at man om føje tid sætter endnu mere kraft på Kherson-offensiven, ligesom de kan udtrykke en russisk paranoiatilstand. Gennem de seneste mdr. er det blevet tydeligt at parterne slægter hinanden voldsomt på, når det kommer til taktisk/strategisk sløring og vildledning, hvilket jævnligt medfører udstrækninger af ressourcer hos begge parter, som søges udnyttet med bl.a. infanteri- og panserfremstød. Interessant er det også at forsøg på at udstrække modpartens ressourcer lader til, af begge parter, at være blevet forudset og udnyttet flere gange, hvormed skakspillet blot bliver mere kompliceret og i sidste instans kan føre til uovervejede/blinde angreb, hvor tilfældighedsfaktorerne øges. De mere ekstreme informanter i begge lejre har gennem krigens forløb virkelig voldbollet sådanne raffinerede, taktiske sejre til egen side og omgående udnævnt dem som indikator på at krigen er vundet (imorgen), men det er væsentligt at huske på tidsperspektivet for at vinde afgørende sejre i en krig som denne.
Hausser, uanset om der er faktor 30 smurt ud over disse uhyrlige tal-forlydender, så er tilgivelse vel aldrig en mulighed når/hvis nogen bevidst har afstedkommet forbrydelser mod civile. Russerne skal stå til ansvar for ulovlig krigsførsel og de krigsforbrydelser, man har forvoldt - og vi skal ikke blande international ret/juridiske ansvar sammen med følelsesporno (moralen har vi også forlængst tabt terrænet til at tage i brug). Jeg tror heller ikke at ret mange irakere eller libyere har tilgivet de omfattende tab og ødelæggelser som bl.a. vestlige angreb på deres lande har forvoldt, og det samme gælder syrerne, hvis land fortsat er besat.
Jeg er ikke nogen ´fan´ af afdøde Desmond Tutu, men jeg husker at han sagde noget småklogt da han, ifm. den nationale samlingsproces ovenpå den sydafrikanske Apartheid-tilværelse, nævnte at forsoning med det hændte er en farbar vej, mens tilgivelse er umulig.
I øvrigt skal vi nok være ret forsigtige med at udpege samtlige civile tab som resultater af russisk våbenbrug; måske specielt i Donbass, hvor mange civile informanter beretter om at ukrainske styrker beskød/destruerede faciliteter og bygninger/boliger når de rømmede byområder, mhp. at svække russernes mulige anvendelse af disse, ligesom de mange gensidige mortértræfninger o.a. i f.eks. Mariupol må forventes at influere på de civile tabstal. Skriver jeg så dette for at ´holde med´ russerne? Nej, jeg ville have skrevet akkurat det samme om f.eks. amerikanske ansvar for krigsforbrydelser; herunder i Irak-krigen 2003, hvor opportunistiske folkedomstole i bagklogskabens liderlige luderlys jævnligt har råbt op om at amerikansk militær slog hundrede tusinder civile irakere ihjel, hvilket er en absolut sindssyg påstand.
Arsenal FC, Real Madrid, FC København, wonderbars: https://www.youtube.com/watch?v=HavKbRPC9Z8