Kommando-historien går tilsyneladende på at ukrainerne forsøgte at landsætte tropper på hver side af a-kraftværket i morgentimerne, dels med mindre både og dels med to større fartøjer (sidstnævnte blev stoppet af russerne før landsætningen lykkedes). Ukrainernes mål var angiveligt at slå ring om værket, som russerne i anledning af IAEA-besøget havde reduceret deres militære tilstedeværelse på, og overtage det inden IAEA nåede frem, hvormed en international krise ville opstå. Ukrainerne ville i en sådan stå stærkt, fordi IAEA tydeligt har udtrykt at man støtter det ukrainske krav om russisk tilbagetrækning, og russerne ville ikke umiddelbart kunne angribe og genindtage værket med IAEA som tilskuer.
Den er næsten coronatråden værdig...
Den officielle russiske udlægning fra Ria Novosti fortæller at Ukraine angreb med to både med 16 mand i hver (ikke meget til at slå ring om værket med). Dernæst forsøgte man at evakuere dem med to større pram-lignende fartøjer.