Snak

Mere indhold efter annoncen
Womble

Responses for 2019, based on 906 respondents in government-controlled areas of Donbas and 962 in separatist-controlled areas of Donbas.


Og mon ikke en masse pro-ukrainere for længst var flygtet ud af det besatte Donbas omkring i 2019?
I de separatist kontrollerede dele af Donbas ønskede 55 procent af de adspurgte at tilhøre Ukraine. Enten som det var før, eller som en del af Ukraine med særlig status.

Med særlig status dvs = kontrolleret af separatister? Det fremgår jo ikke.

At et stort flertal stemte for uafhængighed fra Sovjetunionen, da det hele ramlede i efteråret 1991, siger nok ikke det store. Belarus løsrev sig også, ikke efter folkeafstemning, men efter folkelige protester, og ingen vil vel bestride, at de fleste i Belarus ser sig som russere i en eller anden forstand, dengang som nu.

Pibe
Med særlig status dvs = kontrolleret af separatister? Det fremgår jo ikke.

Det er måske en dårlig oversættelse fra min side. Særlig status = øget autonomi.

Men dog stadig en del af Ukraine.

Edit:
At et stort flertal stemte for uafhængighed fra Sovjetunionen, da det hele ramlede i efteråret 1991, siger nok ikke det store. Belarus løsrev sig også, ikke efter folkeafstemning, men efter folkelige protester, og ingen vil vel bestride, at de fleste i Belarus ser sig som russere i en eller anden forstand, dengang som nu

De ser sig helt sikkert som tæt forbundet med Rusland, men også som et selvstændigt folk og land.

https://www.information.dk/udland/2020/01/hviderusser-lederne-moskva-glemt-blevet-selvstaendige
Gassen ser ikke ud til at komme tilbage foreløbelig

https://www.ft.com/content/2624cc0f-57b9-4142-8bc1-4141833a73dd?fbclid=IwAR2W9ZYU7iHT7pIBCbGp3OIJ4WZyYaJDf4hd_bsfMBL3I8hPgt-Jl9kTeoQ

Gasprisen er steget omkring 20% i dag forhåbentlig falder den hurtigt igen.

Yderligere kan Ukraines fremgang nu både i Donbas og Kherson forhåbentlig snart overbevis Rusland om det der ser mere og mere åbenlyst ud Rusland kan ikke vinde krigen over Ukraine.

"Engang Danmarks fodboldby nummer 1. "Klubånd i solskin - troskab i regn"
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Med særlig status dvs = kontrolleret af separatister? Det fremgår jo ikke.

Det er måske en dårlig oversættelse fra min side. Særlig status = øget autonomi.

Men dog stadig en del af Ukraine.


Fejlen er ikke din, men ligger snarere i undersøgelsen. Du kan ret beset ikke læse ud af spørgsmålet/besvarelserne, om de pågældende ønskede quasi-autonomi, sådan som de, da undersøgelsen blev lavet, havde haft siden 2014.

Mht Belarus, så vil du også kunne finde artikler, hvor Information har interviewet diverse folk i Rusland, der støtter Navalny, støtter Zelenskij, vil have Rusland med i EU, hvad det måtte være.
@hjst

Næ, der er nok ikke mange der ikke havde set den komme. Har set RT en håndfuld gange i løbet af de seneste 6 måneder, for at se hvordan de udlægger sagen. Ikke overraskende er det en noget anden fortælling end den vi ser i vestlige medier (som jo også til en vis grad er propaganda, blot modsatrettet). De viser flere gange dagligt de samme reportager, som omhandler Ukraines krigsforbrydelser siden 2011-12, samt hvor glade mange russisk sindede ukrainere er for at russerne har besat områderne hvor reportagerne er fra.

Vestlige medier videregiver gladeligt Ukrainske efterretninger som "sandheden" selv om alle ved at det første der ryger under en krig er sandheden. Desværre er de fleste informationer vi får blot kopier fra andre medier, hvilket gør overblikket over krigen bliver langt mere unuanceret. Derfor kan jeg godt lide at TV2 har været inde og beskrive den russiske side af konflikten de seneste dage.... det er et skridt imod mere ærlig dækning af konflikten, så tommel op for det.

Sandheden omkring hvad der sker i krigen og baggrunden hertil, ligger nok et eller andet sted imellem den vestlige og den russiske fortælling. Bl.a derfor mener jeg også det er forkert når EU eksempelvis lukker ned for RT (Der er også noget helt generelt i forhold til ytringsfrihed her, men det er en anden snak).
Sandheden omkring hvad der sker i krigen og baggrunden hertil, ligger nok et eller andet sted imellem den vestlige og den russiske fortælling. Bl.a derfor mener jeg også det er forkert når EU eksempelvis lukker ned for RT (Der er også noget helt generelt i forhold til ytringsfrihed her, men det er en anden snak).


Såmænd, såmænd. Med hensyn til RT - lad dem dog.

Der har jo også på disse godt 400 sider været mange links, som har prøvet at fortælle/forklare den russiske version. Og det synes jeg folk skal blive ved med.

-------
https://jyllands-posten.dk/international/ECE14371018/fire-europaeiske-lande-vil-lukke-graensen-for-russiske-turister-uden-om-eu/

Det er da en mærkelig verden når krigsflygtninge skal agere tjenende ånder for sine bødler. Balterne og de ukrainere der søgte tilflugt i Baltikum fortjener bedre.

//hjst


"Engang Danmarks fodboldby nummer 1. "Klubånd i solskin - troskab i regn"
"Hvordan kommer du frem til det?"

Ved at referere én af figurerne fra din henvisning; den indikerer at 76% af ukrainerne i det oprørskontrollerede Donbass, marts 2019, ønskede enten (udefinerede grader af) autonomi eller separation fra Ukraine - og dermed var disse 76% i opposition til Kiev-regeringens politikker. Min pointe var at statistikker kan læses med varierende forsæt - og at der helt uden tvivl er en voldsom etnisk/politisk intern strid i Ukraine, som er uløst. Denne løses kun ved dialog og forhandling, men hér er Ukraine stået af, hvilket siden også er blevet tilfældet for Rusland (må det formodes). Bemærk i øvrigt at din henvisning også hæfter sig ved at krigstilstande forandrer på opinionstilstande fsva. identitet/tilhørsforhold; de dikotomiserer typisk offentlige debatter og segregerer befolkninger (ligesom kup gør, og så er vi atter tilbage ved et tabu i debatten om Ukraines udvikling).

Arsenal FC, Real Madrid, FC København, wonderbars: https://www.youtube.com/watch?v=HavKbRPC9Z8
Wanks
Ved at referere én af figurerne fra din henvisning; den indikerer at 76% af ukrainerne i det oprørskontrollerede Donbass, marts 2019, ønskede enten (udefinerede grader af) autonomi eller separation fra Ukraine - og dermed var disse 76% i opposition til Kiev-regeringens politikker.

Du bliver simpelthen nødt til at uddybe, hvordan du kommer frem til det resultat?
Annonce