Man skal nu i øvrigt være varsom med at konkludere alt for bombastisk på det arabiske forår, der udspillede sig for ca. 10 år siden. Altså, hvis man skulle have konkluderet på den franske revolution ti år efter 1789, ville man være kommet til det samme resultat. Man skal slet ikke undervurdere, hvor blodig og voldelig den europæiske historie har været; og at demokrati, menneskerettigheder, magtens tredeling, den frie presse og det, vi forbinder med vesten, ikke på nogen måde er kommet fredeligt.
Det har heller ikke været én lang uafbrudt fremmarch for den vestlige civilisation heller. Ca. 150 år efter oplysningstiden og den franske revolution degenerede Europa jo totalt i fascisme og nazisme med frygtelige konsekvenser for verden til følge. Og man skal ikke undervurdere, hvor tynd civilisationens fernis er; de samme tendenser som i Europa i 1930erne kan i dag spores i USA. Økonomiske nedture har grumme konsekvenser; også i den vestlige verden.
Ikke desto mindre adskiller VESTeuropa - og dens senere aflæggere i USA, Canada, Australien og New Zealand - sig helt afgørende fra resten af verden (med undtagelse af Japan, der simpelthen udviklede sig til en tro kopi af Vesten efter 2. verdenskrig). De idealer, der brød frem i oplysningstiden - der igen har rod helt tilbage i det antikke Grækenland - er helt unikke for Vesten.
Østeuropa - og navnlig Rusland - er en anden historie. Russerne er ganske vist både hvide, kristne og europæere. Men på en "forkert" måde - altså set fra vores synspunkt naturligvis; det er så at sige Vestens andethed. Ikke tilfældigt kaldet "den anden verden" - jf. "den tredje verden" (Afrika, Mellemøsten osv.). Både Vesten og Rusland ser sig selv - sådan groft sagt - som Romerrigets aftagere. Men Vestens Romerrige er det VESTlige Romerrige; hvor russernes Romerlige er det østlige - Byzans - der jo blev styrtet af osmannerne i slutningen af 1400-tallet (af den årsag har Tyrkiet altid været den russiske arvefjende).