"Hvor er du henne, Wanks??!!
Jeg savner dine analyser og perspektiver!"
Jeg har været på nogle private og arbejdsmæssige fronter, som har snydt mig for at følge udviklingen frem til idag - men den ser umiddelbart ud til at være rimeligt skildret hér på kanalen. Måske mangler det at blive pointeret at Ruslands politiske ledelse vil imødese store risici ved at erklære krig, først og fremmest fordi man ikke vil kunne gøre kort proces i en sådan - men også fordi Ruslands muligheder for at bevare sine internationale samarbejder (og alliancer) vil blive udfordret af at man bringer sig i en krigstilstand.
Som en del er inde på, er det urealistisk at bakke Ukraines mål om at tilbagetage Krim op - så jeg mener (fortsat) at Vesten bør presse på for dialog; muligvis vil Putin et al nu se en stærkere politisk mulighed i en forhandlet fred end før - givet at store dele af den russiske offentlighed nu er på det rene med at man ikke lige får fixet tingene i Ukraine (men tværtom kan se frem til destabilisering og mulige angreb inde i Rusland). Men jeg frygter at Putin et al vil holde fast og lede efter opgraderinger og modtræk, ligesom jeg frygter at Ukraine vil fastholde kravet om Krim, og dermed kan krigen rulle videre.