Men har russerne ikke allerede anvendt værnepligtige i Ukraine? Og det endda på et meget tidligt tidspunkt i krigen. Jeg tror sågar, at russerne selv indrømmede det.
Jeg var personligt ved at tabe både næse og mund, da russerne allerede efter et par uger indrømmede, at de havde værnepligtige med i krigen, OG at de averterede efter syriske lejesoldater. Dette vidner om - efter min mening - at den krig er gået fuldstændig skævt for Rusland lige fra, de første soldater trillede ind over den ukrainske grænse!
Går vi små 7 måneder tilbage, var holdningen - så sandelig også i Vesten - at russerne ville løbe Ukraine over ende i løbet af nogle få dage. Det russiske "mareridtscenario" på det tidspunkt var, at krigen ville vare i 2 uger!
Andre kommentatorer påpegede, at Rusland hurtigt ville vinde den konventionelle krig hær mod hær - som USA mod Irak og Taleban. Men at de derpå kunne blive trukket ind i en langvarig og blodig guerillakamp á la USA i Vietnam. Det var vist også det, amerikanerne forsøgte at træne ukrainerne i.
Hvordan i alverden kunne man gå SÅ galt i byen? Ikke bare i Rusland, men også i hele Vesten. Ingen ville have troet deres egne ører, hvis man den 24. februar havde sagt, at efter et halvt år er der stadig tale om en helt konventionel kamp hær mod hær, at russerne kun ville have erobret enkelte områder i syd og øst, hvor de i forvejen stod, at ukrainerne fejede dem helt af banen i både Kijev og Kharkiv; OG at de sågar har tilbageerobret store områder på nogle få dage!
Selvfølgelig har vestlige våben haft betydning. Navnlig i forhold til at passificere det russiske luftvåben; det er mig komplet ubegribeligt, at deres luftvåben ikke er stærkere. Omvendt har Ukraine altså ikke fået leveret hverken tanks eller kampfly - end ikke gammelt skrammel fra vestlige overskudslagre eller Warszawapagtæraen, såsom de berømte 29 MIG-fly fra Polen.
Forestil jer lige, hvilken kraft Ukraine kunne have angrebet med, selv med fly fra vestlige B- og C-lagre?
Gad vide, hvordan den her krig ender? Og gad vide, hvornår den slutter?
Jeg var personligt ved at tabe både næse og mund, da russerne allerede efter et par uger indrømmede, at de havde værnepligtige med i krigen, OG at de averterede efter syriske lejesoldater. Dette vidner om - efter min mening - at den krig er gået fuldstændig skævt for Rusland lige fra, de første soldater trillede ind over den ukrainske grænse!
Går vi små 7 måneder tilbage, var holdningen - så sandelig også i Vesten - at russerne ville løbe Ukraine over ende i løbet af nogle få dage. Det russiske "mareridtscenario" på det tidspunkt var, at krigen ville vare i 2 uger!
Andre kommentatorer påpegede, at Rusland hurtigt ville vinde den konventionelle krig hær mod hær - som USA mod Irak og Taleban. Men at de derpå kunne blive trukket ind i en langvarig og blodig guerillakamp á la USA i Vietnam. Det var vist også det, amerikanerne forsøgte at træne ukrainerne i.
Hvordan i alverden kunne man gå SÅ galt i byen? Ikke bare i Rusland, men også i hele Vesten. Ingen ville have troet deres egne ører, hvis man den 24. februar havde sagt, at efter et halvt år er der stadig tale om en helt konventionel kamp hær mod hær, at russerne kun ville have erobret enkelte områder i syd og øst, hvor de i forvejen stod, at ukrainerne fejede dem helt af banen i både Kijev og Kharkiv; OG at de sågar har tilbageerobret store områder på nogle få dage!
Selvfølgelig har vestlige våben haft betydning. Navnlig i forhold til at passificere det russiske luftvåben; det er mig komplet ubegribeligt, at deres luftvåben ikke er stærkere. Omvendt har Ukraine altså ikke fået leveret hverken tanks eller kampfly - end ikke gammelt skrammel fra vestlige overskudslagre eller Warszawapagtæraen, såsom de berømte 29 MIG-fly fra Polen.
Forestil jer lige, hvilken kraft Ukraine kunne have angrebet med, selv med fly fra vestlige B- og C-lagre?
Gad vide, hvordan den her krig ender? Og gad vide, hvornår den slutter?