Snak

Mere indhold efter annoncen
i øjeblikket er en række europæiske elitepolitikere i fuld gang med at overbevise egne befolkninger om at der absolut intet alternativ er til den førte politik
Er der da et realistisk alternativ? Som jeg husker det, så har du har tidligere foreslået at en fredsskabende styrke med nok punch til at russerne ikke ønsker noget klinket skal udstationeres med mandat om at holde grænsen, men det er jo netop ikke specielt realistisk.

Som jeg ser det, så har vi ikke super mange muligheder.
1) Vi kan lade russerne trumle over naboen uden andet end impotent ævle-bævle på diplomatisk niveau, som ikke imponerer russerne det fjerneste
2) Vi kan hjælpe Ukraine med at yde modstand.
3) Total krig, paddehatteskyer, og en kraftig reduktion af overbefolkningsproblemet.
4) Foreslå en masse pseudo-løsninger, der ikke fører til noget, kombineret med endeløse "forhandlinger" som ikke fører til noget, og så ender vi ultimativt på løsning 1.

Er der andre realistiske muligheder?
Black, hvis ambitionen ikke er at imponere nogen - men (derimod) at skabe rum for en dialog som tager såvel de russiske som de ukrainske interesser i lige agt, så er det realistisk at forvente produktiv dialog med russerne, og mellem russerne og ukrainerne, hvis Vesten tager nogle diplomatiske initiativer. Jeg har i indeværende debat flere gange henvist til erfarne diplomater, politologer, journalister, politikere og andre, som anviser hvor man bl.a. kunne begynde - men for at Vestens politiske beslutningstagere og deres myndighedsmaskinerier overhovedet kan begynde at arbejde sufficient med sådanne scenarier/strategier, fordres et perspektivskifte. Så længe at man(ge) sutter løs på tragikomikken om at Putin er syg i bøtten, Rusland er imperialistisk, inkompetent og folkemorderisk mens Ukraine som demokratiets frontkæmper uforvarende er offer for ondskabens ånd, er Pygmalion-effekterne uundgåelige, hvormed fortsat krigsførsel syner nødvendig og alle diplomatiske alternativer naive.
Arsenal FC, Real Madrid, FC København, wonderbars: https://www.youtube.com/watch?v=HavKbRPC9Z8
@Tom Wanks

Jeg tror ikke der er mange der påstår at Ukraine er de reneste engle. Der er MANGE problematikker at påpege i det Ukrainske styre og det Ukrainske folk.
Men, det er nu engang dem der bliver invaderet, og "Putin er syg i bøtten, Rusland er imperialistisk, inkompetent og folkemorderisk" må efterhånden være ret faktuelt bevist.
PerXX, så du er uenig med bl.a. den danske udenrigsminister og en række fremtrædende (internationale) folkeretjurister når disse anfører at betegnelsen folkemord (og -drab) fordrer en kompetent domstolsafgørelse?

Der er ikke blot problemer med det ukrainske styre; der er også en række meget alvorlige og kriminelle hændelser, som det ukrainske styre har ansvar for - herunder forbrydelser mod forfatningen, og mod bl.a. etniske russere, og disse har været med til at provokere krigsudviklingen.
Arsenal FC, Real Madrid, FC København, wonderbars: https://www.youtube.com/watch?v=HavKbRPC9Z8
Og hvordan er det så lige, man indgår aftaler med et russisk styre, som ingen stoler på?
Det burde efterhånden være indlysende, at det russerne siger, næsten aldrig er det de senere gør.
Læser jævnligt med her, og det er sgu længe siden jeg er stødt på så meget gammelt dkp-koldkrigsretorik, som du begaver os med Tom. Hvornår mon du gik på universitetet?
At du bliver understøttet af landsbytosset højrepopulisme siger alt om kvaliteten af de påstande du kommer med.
Mere indhold efter annoncen
Annonce
Rusland m.fl. rakte NATO en lillefinger i Libyen 2011 og NATO tog hele hånden. Hvordan skulle man kunne lave aftaler med os? Svaret er vel, at man må gøre forsøget.

Du kan så sige, at alle NATOs andre demokrati-eventyr er irrelevante og whataboutism, men det er der bare ikke så mange udenfor dit europæisk-amerikanske provinshul, som vil være enig i.

Nancy, du må gerne holde dig til sagen og undgå ad hominem argumentation, hvis du reelt har noget sagligt at bidrage med.
Arsenal FC, Real Madrid, FC København, wonderbars: https://www.youtube.com/watch?v=HavKbRPC9Z8
@Wanks, medmindre man har skyklapper på, så er der foregået nogle ting som i sidste ende falder tilbage på Putin - han betaler hæren der udfører de vederstyggeligheder vi ser nu.
Det er altså ikke det samme som overgreb på et russisk mindretal udført af nogle autonome grupper før krigen - det var ikke støttet af Zelinsky regeringen, selv om Putin mente at de kunne have gjort mere for at fange de skyldige
@Nancy, Jeg har også svært ved at se hvordan man skal stole på Vladimir "det er bare en øvelse" Putin.
Det næste bliver vel, at han påstår, Zelenskij stod bag 9-11 og ligger inde med masseødelæggelsesvåben.
Annonce