Snak

Mere indhold efter annoncen
Virker det ikke rimelig krigerisk at orkestrere et terrorangreb på egen befolkning? Udelukkende for at finde en undskyldning for at give tjetjenerne røvfuld-
Det er ikke en analogi. Det er et oprigtigt spørgsmål. Hvis vi/europa er klar til at ofre Ukraine for vores egen komfort, hvorfor skulle det så stoppe der? Hvorfor skulle kaukasus - der er endnu længere væk - overhovedet være interessant for det vestlige europa, hvis ikke vi sætter foden ned ved Ukraine.

De kan jo altid true med at sende deres råstoffer til Kina, og så må man bare rette ind og danse efter russernes interesser i kaukasus, østeuropa og mellemøsten?
Vi kan glæde os over, at der foruden i Armenien/Azer er uro i Kirgisistan/Tadsjikistan, Kazakstan, osv Med lidt held breder det sig til Tjetjenien og andre steder i Rusland, og inden vi ser os om, har vi Louis Vuitton-modellen Gorbatjov tilbage i Kreml og endegyldigt hævnet Hillarys valgnederlag i 2016.
Ah ja, det er selvfølgelig det det handler om. Det kunne jeg have sagt mig selv. Livet som trumpist må være vildt.
Kejseren


Det er ikke en analogi. Det er et oprigtigt spørgsmål. Hvis vi/europa er klar til at ofre Ukraine for vores egen komfort, hvorfor skulle det så stoppe der? Hvorfor skulle kaukasus - der er endnu længere væk - overhovedet være interessant for det vestlige europa, hvis ikke vi sætter foden ned ved Ukraine.

De kan jo altid true med at sende deres råstoffer til Kina, og så må man bare rette ind og danse efter russernes interesser i kaukasus, østeuropa og mellemøsten?


Gør vi virkelig verden til et bedre sted ved at støtte Azerbaijan mod Armenien (+ Rusland)? Ved at støtte islamistiske bevægelser mod styret i Kazakstan (+ Rusland)? Hvem "ofrer" vi ved at lade være?

Mht din 1938 domino-teori vil jeg vende tilbage til evergreen-citatet fra Bill Burns:

Ukrainian entry into NATO is the brightest of all redlines for the Russian elite (not just Putin). In more than two and a half years of conversations with key Russian players, from knuckle draggers in the dark recesses of the Kremlin to Putin’s sharpest liberal critics I have yet to find anyone who views Ukraine in NATO as anything other than a direct challenge to Russian interests. NATO would be seen as throwing down the strategic gauntlet. Today’s Russia will respond. Russian-Ukrainian relations will go into a deep freeze. It will create fertile soil for Russian meddling in Crimea and Eastern Ukraine.

Det forholder sig anderledes med eksempelvis Armenien og for den sags skyld Polen.

Mere indhold efter annoncen
Annonce
Og hvorfor har rusland legitimitet til at bestemme fremtiden for Ukraines folk?
Det er et andet spørgsmål. Pointen er, at en russisk genbesættelse af Visegrad eller Kaukasus ikke havde været en påregnelig følge af at vi undlod at tilbyde Ukraine NATO-medlemskab (den proces, som i sidste ende førte til krigen i Ukraine). Altså din dominoteori.
Jeg køber ikke argumentet om, at Rusland er blevet provokeret til at gå i krig. Ukraine i NATO har jo ikke været under seriøs overvejelse længe, og det er jo ikke fordi det er accelereret op til invasionen.

Hvad har ændret sig siden de tog Krim i 14´?
Det er de facto accelereret, bl.a. ved at Trump-administrationen begyndte at sende våben og vejledere til Ukraine i 2017.

Adam Schiff i januar 2020

https://youtu.be/iHpbooaTiMM
Pibe


"De muligheder er ikke stort bedre end Kosovos.

Du mente jo forresten i anden sammenhæng, at gas snart bliver udfaset?"

Du tænker ikke Ukraine med 40 mio plus indbyggere og næststørste areal i Europa har bedre økonomiske muligheder end Kosovo?

Jeg har på fornemmelsen Ukraine bliver vigtigere økonomisk end Kosovo men fair nok vi er uenige.

Jeg skrev at man tjente mere på at sælge gas nu end 2030 og at efterspørgslen på forsille brændstoffer er mindre i 2030 end nu, det tror jeg stadigvæk på.

Ukraine har vist også andet end gas.


"Vestens magtposition står på at værne om sin(e) økonomi(er) og vælge sine allierede og sine "demokratiprojekter" med omhu."

Helt enig.

"Og Ftr, så er magt ikke alt. I vidt omfang har vi valget mellem 1) at bygge imperier 2) at tage vare på egne nationer

A republic, not an empire, som var titlen på en amerikansk bog (i dansk sammenhæng ville man selvfølgelig sige "et kongerige, ikke et imperium")"

Vi skal ikke bygge imperier men søge allieret og samarbejdspartnere og Ja det tror jeg hjælper på også at tage være på egene nationer.

Når krigen er slut mener jeg også, at vi skal genoptage handel med Rusland forhåbentligt et mere fredeligt og demokratisk Rusland.
Men også hvis Putin stadigvæk sidder på magten.
Annonce