Tja, 2 millioner mand! Det lyder ekstremt voldsomt; sådanne mængder har verden ikke set siden 2. verdenskrig!
Men når man i øvrigt påtænker russernes logistiske vanskeligheder og stadig større økonomiske problemer, har jeg også svært ved at se det her for mig. Hvor lang tid vil det tage russerne at mobilisere så mange mand? Og hvis krigen kommer til at forløbe som hidtil, så vil russerne miste soldater i et omfang, hvis lige ej heller er set siden 2. verdenskrig. Så taler vi hundredetusinder af mænd.
Det afhænger selvsagt også af Vestens vilje til fortsat at levere våbenstøtte til Ukraine; og den kan jo også skrues endda meget voldsomt op for i forhold til det nuværende niveau. Det har været pænt vildt at se, hvor meget 100 Himarssystemer fuldstændigt har kunnet sætte det russiske artilleri skak. Til sammenligning har Finland omkring 1000 af disse systemer!
Mon ikke tiden er moden til for alvor at begynde at forsyne ukrainerne med moderne kampvogne og kampfly?
Men når man i øvrigt påtænker russernes logistiske vanskeligheder og stadig større økonomiske problemer, har jeg også svært ved at se det her for mig. Hvor lang tid vil det tage russerne at mobilisere så mange mand? Og hvis krigen kommer til at forløbe som hidtil, så vil russerne miste soldater i et omfang, hvis lige ej heller er set siden 2. verdenskrig. Så taler vi hundredetusinder af mænd.
Det afhænger selvsagt også af Vestens vilje til fortsat at levere våbenstøtte til Ukraine; og den kan jo også skrues endda meget voldsomt op for i forhold til det nuværende niveau. Det har været pænt vildt at se, hvor meget 100 Himarssystemer fuldstændigt har kunnet sætte det russiske artilleri skak. Til sammenligning har Finland omkring 1000 af disse systemer!
Mon ikke tiden er moden til for alvor at begynde at forsyne ukrainerne med moderne kampvogne og kampfly?