- Tid er en stor udfordring for os.
Konklusionen kommer fra AaB’s cheftræner Menno van Dam, der dag ud og dag ind arbejder på at få den nordjyske klub tilbage til fordums styrke.
Men vejen er lang og bøvlet.
For med en ung og uerfaren trup er det besværligt at få tilvænning og tilpasning til niveauet i Superligaen til at flugte med den uhyre vigtige faktor, der hedder point weekend efter weekend.
I et interview med Bold giver AaB-træneren her sin ærlige vurdering af, hvor holdet står lige nu, mens han også kommer med en frisk spådom om et forår af en helt anden og bedre kaliber.
Tid som hæmsko
Adskillige skift på trænerposten, et nyt ejerskab, mange til- og afgange og en tur i NordicBet Ligaen.
De seneste år har været ekstremt omskiftelige for AaB, der nu er tilbage i Superligaen med en trup, der langt fra har den erfaring, nordjyderne en gang var kendt for at have.
Artiklen fortsætter efter billedet

Og netop den manglende erfaring er ifølge 41-årige Menno van Dam AaB's helt store udfordring på den korte bane.
- Det er en stor udfordring for os at vænne os til niveauet i Superligaen.
- Det kræver tid at udvikle et ungt hold. Og vi har ikke altid den fornødne tid til rådighed. Midt i processen er der hele tiden kampe, hvor vi skal levere og skaffe point, siger AaB-bossen.
Han peger på, at den nuværende trup blot tæller syv mand med erfaring fra Superligaen eller lignende niveau.
- Det er kun Kasper Jørgensen, Lars Kramer, Nicklas Helenius, Oliver Ross, Sebastian Otoa og Mathias Jørgensen, der har spillet i Superligaen før, mens Oumar Diakthité har erfaring med et sådant niveau fra 2. Bundesligaen og Portugal.
- Glem ikke, at vi havde fem Superliga-debutanter mod FC Nordsjælland i debuten. Selvfølgelig vil vi blive udfordret.
Omdømme til top fem
Den kølige og kontante status på AaB's sæsonstart er ni point efter otte Superliga-kampe.
Men selv om det kan virke ganske fint for en oprykkerklub, har det ikke været lutter roser, der indtil videre har præget billedet af nordjydernes comeback til landets bedste række.
To sviende 0-4-nederlag til henholdsvis Brøndby og AGF har sammen med en til tider vaklende spillestil skabt negative røster omkring klubbens forfatning.
En kritik, som Menno van Dam tilegner AaB's historiske omdømme.
- Udfordringen for os er, at vi ikke kan præstere det, som folk forventer ud fra vores omdømme.
- Vi har et omdømme, der rækker til top fire-fem stykker i Danmark, men virkeligheden er, at vi niveaumæssigt ikke er der endnu. Men det er helt sikkert vores mål, at vi skal nå dertil, siger AaB-træneren.
Eksploderer i foråret
Spørgsmålet er så, hvor lang tid AaB skal bruge på at nå tilbage til fordums styrke.
Ifølge Menno van Dam er det for nuværende umuligt at give en præcis tidshorisont, men han tør godt garantere, at det unge og nye AaB-hold for alvor begynder at klikke inden for en overskuelig fremtid.
- Når vi er tilbage fra vinterpausen, og spillerne har haft et par ugers fri, kommer vi til at eksplodere i foråret.
- Frem til vinterpausen kommer det til at gå op og ned. Der kommer gode kampe, og kampe, hvor vi enten udfordrer vores modstandere eller ikke gør det særlig godt.
- Men når efterårssæsonen er overstået, og alle har fået mulighed for at trække vejret, kommer vi til at eksplodere.
Spår ud fra erfaring
Hvorfor tror du det?
- Det er det, min erfaring fortæller mig. Det er sket med de andre hold, jeg har trænet.
- Som fodboldtræner har du nærmest ingen tid til at kigge tilbage, for lige om hjørnet venter den næste kamp.
- I den her uge har vi en pokalkamp mod Fredericia torsdag, og allerede mandag venter FCK på udebane. Derefter gælder det Sønderjyske om søndagen. Der er ikke tid til at trække vejret.
Scenariet er det samme for de klubber, som AaB kæmper med, men forskellen er ifølge Van Dam, at konkurrenterne har den erfaring, som AaB kæmper med at tilegne sig.
- Hvis du er erfaren og har prøvet det mange gange før, ved du, hvordan du skal håndtere kampene, men for vores vedkommende skal vi jagte i hver eneste kamp. Vi skal toppræstere hver gang for at ramme niveau.
- Men vi tror rigtig meget på vores potentiale, og vi ved, at opskriften er at blive ved og blive ved og blive ved, afslutter Menno van Dam.

Crystal Palace smidt ud af Europa League
Hattrick | Afsnit 156Crystal Palace er endegyldigt smidt ud af Europa League, og London-klubben skal i stedet spille Conference League. Bliv klogere på hvorfor, og om det betyder noget for Brøndby.
Læs mere
AaB
3F Superliga






































